Bel ons: 0543-514787 of whatsapp naar: 06-14578990

headphoto

ClaudicatioNet

LOOP U ZELF GEZOND!

Claudicatio intermittens, letterlijk vertaald: “intermitterend hinken”. Ook wel bekend als etalagebenen, worden veroorzaakt door slagaderverkalking. Vettige bestanddelen uit het bloed zoals cholesteroldeeltjes, nestelen zich in de vaatwand: er ontstaat een plaque in de binnenwand van de slagader. De binnenste vaatwand groeit hierdoor naar binnen. Dit is slagaderverkalking. Door de vernauwing kan er minder bloed naar de spieren. In rust kunnen de spieren nog van voldoende bloed en dus zuurstof worden voorzien. Maar bij inspanning wanneer er meer bloed en dus zuurstof nodig is, schiet het aanbod te kort. Gevolg: te weinig zuurstof en daarna pijnklachten en/of kramp in één of beide benen. Zodra de inspanning wordt gestaakt verdwijnen de pijnklachten weer.

Zit het alleen in de benen?

Nee! Helaas zit slagaderverkalking niet alleen in de benen. Slagaderverkalking zit in alle vaten van het lichaam. U kunt best alleen last hebben van de benen, maar de vernauwing zit (in meer of mindere mate) in alle slagaders van het lichaam.

Waardoor kan Claudicatio intermittens ontstaan?

De volgende factoren vergroten de kans op het krijgen van etalagebenen: roken, hoge bloeddruk, te weinig beweging, ongezonde voeding, diabetes en overgewicht. Roken is verreweg de grootste risicofactor. Meer dan 25% van het totale risico kan toegeschreven worden aan roken.

Wat te doen?

Niet alleen het verbeteren van de (functionele en) maximale loopafstand als het verminderen van pijn bij het lopen zijn behandeldoelen, maar ook het voorkómen van andere aandoeningen ten gevolge van de slagaderverkalking. Want zoals eerder genoemd zijn ook andere vaten in het lichaam aangedaan. Hierdoor is het risico op een hart- en/of herseninfarct vergroot.

Dus wilt u stap voor stap werken aan het vergroten van uw loopafstand. Dan kan ik u daarbij helpen, door het geven van gesuperviseerde looptherapie (GSVL). Ik help u graag, letterlijk en figuurlijk een stap vooruit naar het bereiken van een grotere pijnvrije loopafstand.

• Minder vaak naar praktijk
  • U bespaart op het aantal behandelingen waarvoor u verzekerd bent
  • Stel uw vragen via online contact met uw therapeut
  • U doet uw oefeningen waar en wanneer u zelf wilt